ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΣΤΑΓΓΙΔΗΣ

03Jun09

 

200829

” σπουδή στον Georges de La Tour” (κωδικός 200829) – λάδι σε καμβά- 62 x 62 cm – 2008

Δεν με ενδιαφέρει ούτε η παραστατική, ούτε η εννοιολογική τέχνη. Δεν με ενδιαφέρει οποιοδήποτε νόημα εμπεριέχεται στο έργο τέχνης. Με ενδιαφέρει μόνο το υλικό και ενεργειακό δυναμικό του έργου. Υπό την έννοια ενός κόσμου φτιαγμένου από ύλη και ενέργεια , που συμπεριφέρονται χαοτικά. Τα ελάχιστα σημεία που η ύλη και η ενέργεια «κανονικοποιείται» ονομάζονται υπαρκτός κόσμος. Είναι αυτό που ξέρουν οι αισθήσεις μας. Δεν με αφορούν.

 

Με ενδιαφέρει πως μπορεί η «αμορφία» να δώσει ομορφιά. Με ενδιαφέρει ο μηχανισμός αντίληψης της ομορφιάς από τον άνθρωπο. Διερευνώ το πως λειτουργεί. Με ενδιαφέρει η μίξη αυθόρμητης, ανεπεξέργαστης χειρονομίας και υπομονής και αυτοσυγκράτησης , η μίξη πυκνής ύλης, γραμμών , χρώματος με τον κενό χώρο. Το σκοτάδι με το φως, η κραυγή η ίδια της ύλης. Η λυρική αφαίρεση και όχι η ανεπεξέργαστη έκφραση. Η δραματικότητα της γένεσης και της καταστροφής που δημιούργησε τον κόσμο και φυσικά επαναλαμβάνεται αενάως.

 

Επιδίωξη μου η  εκρηκτική δράση προς το θεατή. Τώρα αν αυτό είναι «τέχνη»…………

 

 

Θεωρώ ότι η τέχνη πέρα από τις διάφορες κατηγοριοποιήσεις της , χωρίζεται σε δύο περιόδους. Πριν και μετά τον Marcel Duchamp. Ομολογώ ότι είναι «εκ των ων ουκ άνευ», η επιρροή του στην ιστορία της τέχνης. Επίσης όμως τον θεωρώ ηθικό αυτουργό για την καταστροφή της τέχνης. Ήταν καίριες οι τοποθετήσεις του. Όμως η χρήση που έκαναν οι επίγονοί του, οδήγησαν την τέχνη σε τραγελαφικές εκδοχές και στην απομάκρυνσή της από το ευρύ κοινό. Υπό την έννοια αυτή είμαι «προ-Ντυσανιστής». Θέλησε να προχωρήσει πέρα από την ζωγραφική του αμφιβληστροειδούς με σκοπό να αιφνιδιάσει τον εγκέφαλο και να θέσει την τέχνη στην «υπηρεσία του νου». Θέλησε να συγκλίνουν οι τέχνες. Το πέτυχε αν σκεφτούμε ότι τα τελευταία 20 χρόνια ζούμε κάτω από την απόλυτη καταπιεστική κυριαρχία των επιγόνων του (δέστε τις Μπιενάλε, όλες σχεδόν τις μεγάλες διοργανώσεις κλπ). Η δική μου θέση είναι: είμαι ζωγράφος και απευθύνομαι στον αμφιβληστροειδή. Ούτως ή άλλως ο αμφιβληστροειδής είναι η πύλη. Ο νους είναι αυτός που θα επεξεργαστεί το ηλεκτρικό σήμα και θα προκαλέσει στον εγκέφαλο εκκρίσεις ουσιών που προκαλούν συναισθήματα.
Ενα βασικό πρόβλημα που εντοπίζω στη σύγχρονη τέχνη είναι ότι ένα μεγάλο μέρος της μοιάζει να στοχεύει σε ένα κυριολεκτικό – συνήθως ψευδοκοινωνιολογικό – μήνυμα. Μοιάζει να λέει : υπάρχει πείνα στον κόσμο, υπάρχει φτώχεια, δυστυχία, μοναξιά , πόλεμος. Σίγουρα έχει δικαίωμα η τέχνη να κάνει θεωρητικά σχόλια. Όμως , όπως λέει και ο Φραντς Ακερμαν: «Και το κάνει. Για εμένα όμως αυτά δεν είναι παρά εικονογραφημένα κοινωνιολογικά δεδομένα. Και τις περισσότερες φορές δεν είναι καν αρκετά συνταρακτικά για να φιλοξενηθούν έστω και σε μια πολιτική εκπομπή στην τηλεόραση. Οι επιστήμονες ή οι δημοσιογράφοι διατυπώνουν αυτά τα ερωτήματα πολύ καλύτερα.»
Δεν θεωρώ ότι είναι απαραίτητο να έχει το έργο τέχνης κάποιο κοινωνιολογικό νόημα. Υποψιάζομαι ότι οφείλεται στον προαιώνιο φόβο του ανθρώπου μπροστά στο κενό.
Θεωρώ ότι ο καλλιτέχνης είναι ένας δέκτης που προσλαμβάνει από το περιβάλλον του ερεθίσματα, τα οποία επεξεργάζεται και τα αποδίδει ως έργο τέχνης. Δηλαδή λειτουργεί σαν printer την ώρα της δημιουργίας. Επιδιώκω στην δική μου δουλειά να μην υπάρχει θέμα, ούτε νόημα παρά μόνο συναίσθημα.
Θεωρώ αστεία την πρακτική πολλών σύγχρονων καλλιτεχνών, να ανακατεύουν ζωγραφική, βίντεο , εγκαταστάσεις και ότι άλλο σκεφτούν για να παράγουν ένα έργο με «νόημα», το οποίο αρκούν μερικές λέξεις για να περιγραφεί. Και εκεί φαίνεται η γύμνια του. Τα θολά νοήματα και τα ασαφή υπονοούμενα θεωρούν ότι είναι ο πλούτος του έργου. Γιατί ναι μεν μια εικόνα αντιστοιχεί σε χίλιες λέξεις, όπως λέγανε οι Κινέζοι, αλλά και λίγες λέξεις είναι το νόημα ενός πολύπλοκου σύγχρονου έργου. Και απομένει το θολό , ασαφές , στομφώδες και συχνά αυθαίρετο κείμενο του θεωρητικού της τέχνης για να «αναδείξει» ακόμη και αυτά που δεν υπάρχουν και ούτε πέρασαν από το μυαλό του δημιουργού.
Επίσης ένα σοβαρό μειονέκτημα της σύγχρονης τέχνης είναι η ανάλυση του ελάχιστου. Διερεύνηση σχέσεων και προβληματισμός για ήσσονα θέματα. Τα μεγάλα , τα αιώνια θέματα τα άγγιξαν οι μεγάλοι καλλιτέχνες και στους σημερινούς απέμειναν τα μικρά, τα στιγμιαία. Τα βρίσκω απελπιστικά αδιάφορα.
“Οι ελιτίστικες τέχνες έχουν πρόβλημα, λέει ο Steven Pinker . Η σύγχρονη εικαστική σκηνή των οπτικών τεχνών είναι μια παρωδία και η ελιτίστικη μουσική τέχνη έχει γίνει εσωτεριστική και έχει περιθωριοποιηθεί σε μια εποχή όπου η σύγχρονη λαϊκή μουσική σφύζει από δημιουργικότητα. Αυτή η πτώση , θεωρώ, είναι συνδεδεμένη με την άρνηση της ανθρώπινης φύσης από τους διανοούμενους του 20ου αιώνα, τους κριτικούς και τους ελιτ καλλιτέχνες, είναι κυρίως απόρροια του ισχυρισμού ότι το κάλλος είναι μια κοινωνική κατασκευή της μπουρζουαζίας και όχι μια απεικόνιση στοιχείων των αντιληπτικών, συναισθηματικών και γνωστικών ικανοτήτων μας”.
Διαμαντής Σταγγίδης

  

Γεννήθηκα στην Προσοτσάνη Δράμας το 1959. Από το 1987 και έπειτα ζω και εργάζομαι στην Καβάλα. Μελέτησα , χωρίς κανένα σύστημα και καμιά προκατάληψη, την κλασσική αλλά και την μοντέρνα τέχνη. Προσπάθησα να πάρω από κάθε μια ότι μου άρεσε. Συνεργασίες με: *Gallery Artphilo  στο Λονδίνο,*Galerie d’Art Francais στην Νέα Ορλεάνη ΗΠΑ  και Gallery Meredithlaing στο Λος Άντζελες.

  • Εκθέσεις: προσεχώς συμμετοχή στην 7η διοργάνωση της Μπιενάλε της Φλωρεντίας , Ιταλία, 5-13 Δεκεμβίου 2009, oμαδική με τον ΤΕΧΝΩΡΟ στην Καβάλα τον Φεβρουάριο 2009,συμμετοχή στο “Εικαστικό Φεστιβάλ Κυκλάδων”  Αύγουστος 2008 , Ατομική στην Καβάλα το 2007 , Ομαδική έκθεση «Genius Loci -Δαιμόνιο του Τόπου» 2007 στην Καβάλα, με την ARTPHILO GALLERY στο Λονδίνο και σε άλλες πόλεις του Ηνωμένου Βασιλείου, συμμετοχή σε ομαδική έκθεση στην The Brick Lane Gallery στο Λονδίνο κλπ.
Advertisements


No Responses Yet to “ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΣΤΑΓΓΙΔΗΣ”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: